Terug naar alle evenementen

Programma Open monumentendagen Halsteren en Lepelstraat.

• Heemkundekring Halchterth De Beeklaan 29a Halsteren Nederland (kaart)

In Halsteren zijn er  verschillende monumenten geopend.

Op zaterdag zijn open de St. Antonius molen aan de Halsterseweg,  de Quirinuskerk, met een kleine expositie over oude relikwieën,  de St. Martinuskerk, hier waarschijnlijk een expositie over leren lezen met het thema Van leesplankje tot iPad. In  dit weekend kan de toren  tot aan het carillon onder begeleiding beklommen worden.

Verder opent het glasatelier weer haar deuren, het oude kerkhof aan de dorpsstraat is open, en natuurlijk het Heemhuis Hof van Ram.

De molen is alleen zaterdag open,  van  11.00 uur tot 15.00 uur. Er zijn oud Hollandse spelen voor de kinderen, er worden pannenkoeken gebakken, de kinderen krijgen limonade en er is koffie en thee voor de liefhebber.

In de kerken zijn gidsen aanwezig om uitleg te geven, evenals op het oude kerkhof.

In het Heemhuis is beide dagen van 13.00 tot 17.00 wat te doen.

Zaterdag zijn we natuurlijk open voor de koffie vanaf 10.uur. Vanaf 13.00 uur zullen een aantal stoere, bekende dames uit heden en verleden (Ons kent Ons) rondlopen.

De Beekzangers treden met tussenpauzes op van 14.00 tot 16.30 uur.

In die pauzes  zullen er korte rondleidingen en /of uitleg gegeven worden.

Zondag. Heemhuis open van 13.00 tot 17.00 uur , evenals de andere monumenten (met uitzondering van de molen).

Er zullen 2 koren optreden, In vuur en vlam en de Jeugd van vroeger.

Zij treden om en om op vanaf  14,00 uur.

Boven zal beide dagen de werkgroep archeologie aanwezig zijn.

Ook zullen er zowel zaterdag als zondag een paar dames kantklosdemonstraties geven.

Op zondag zal ook het eerste exemplaar van de Halsterse Bergen fietsroute het levenslicht zien.

Op zondag zullen er volgens rooster rondleidingen en of/uitleg gegeven worden, Wanneer het slecht weer is, zingen de koren binnen en dan kan er niet zoveel uitleg gegeven worden.

Lepelstraat. Hier opent de St. Antoniuskerk op zondag om 13.00 uur de deuren. Om 14.00 uur is er een kerkdienst. Na afloop kan men in processie naar het weer opgebouwde kapelletje  dat deze dag heropend wordt. Bij mooi weer zal er voor de kerk koffie, thee enz. geschonken worden.

Zij hebben niet een speciaal programma voor monumenten

Eerdere gebeurtenis: 4 september
Rabo Clubsupport is weer van start gegaan
Latere gebeurtenis: 8 oktober